Duurzaamheidsbeleid

GEDRAGSLIJNEN BETREFFENDE DUURZAAMHEIDSRISICO’S

De Verordening van 27 november 2019 betreffende informatieverschaffing over duurzaamheid in de financiële dienstensector (‘SFDR’ – Sustainable Financial Disclosure Regulation) is in werking getreden op 10 maart 2021.

Dit houdt voor ons kantoor in dat bij advies voor verzekeringen met een beleggingscomponent wij rekening moeten houden met duurzaamheidsrisico’s.

Aangezien wij enkel producten aanbevelen in samenwerking met een verzekeringsmaatschappij, maken wij gebruik van de informatie die ter beschikking gesteld wordt door de verzekeringsmaatschappij waarmee wij samenwerken.

Volgens de SFDR-verordening zijn de duurzaamheidsrisico’s gedefinieerd als ‘gebeurtenissen of omstandigheden die op

  • Ecologisch- (E),
  • sociaal (S)- of
  • governancegebied (G),

indien ze zich voordoen, een werkelijk of mogelijk wezenlijk negatief effect op de waarde van de belegging kunnen veroorzaken’.

De verloningspolitiek, die van toepassing is binnen ons kantoor laat niet toe dat wanneer wij advies geven bij het sluiten van een verzekering met een beleggingscomponent, buitensporige risico’s zouden nemen in verband met duurzaamheidsrisico’s.

ONGUNSTIGE EFFECTEN OP DUURZAAMHEIDSFACTOREN

De duurzaamheidsfactoren waarmee binnen deze wetgeving rekening gehouden moet worden zijn de volgende:

  • ecologische, sociale en werkgelegenheidszaken,
  • eerbiediging van de mensenrechten, en
  • bestrijding van corruptie en van omkoping.

Het is duidelijk dat het wettelijk kader met betrekking tot duurzaamheidsfactoren en ongunstige effecten van beleggingsbeslissingen op duurzaamheidsfactoren op dit ogenblik nog niet volledig en duidelijk is.

Een eerst verduidelijking is er gekomen met de nieuwsbrief van de FSMA van december 2024.

Ons duurzaamheidsbeleid houdt rekening met deze aanbevelingen van de FSMA.

Als wij u advies geven voor een verzekering met een beleggingscomponent ( tak 21, tak 23 of tak 26 ), dan zullen wij rekening houden met de duurzaamheidsvoorkeuren van de klant.

De duurzaamheidsvoorkeuren van de (potentiële) klant worden door ons beschouwd als één van de belangen van de cliënt die kunnen worden geschaad.

    • De duurzaamheidsvoorkeuren van de (potentiële) klant worden in aanmerking bij de beoordeling van de geschiktheid, in de geschiktheidsverklaring en bij de periodieke geschiktheidsbeoordeling. Dit gebeurt enkel als de klant dit wenst.
    • Er worden geen verzekeringsgebaseerde beleggingsproducten aanbevolen als zouden deze aan de duurzaamheidsvoorkeuren van een klant of potentiële klant voldoen indien die producten niet aan de duurzaamheidsvoorkeuren van de klant voldoen. Dit wordt uitgelegd en gedocumenteerd.
    • Wanneer de BV Verzekeringskantoor Gouwy & Partners geen verzekeringsgebaseerd product kan aanbieden dat voldoet aan de duurzaamheidsvoorkeuren van de (potentiële) klant en de klant besluit haar/zijn duurzaamheidsvoorkeuren aan te passen aan wordt deze beslissing van de klant gedocumenteerd, samen met de redenen voor die beslissing.

Ook als de klant geen duurzaamheidvoorkeuren heeft zullen wij in ons advies hiermee rekening houden.

Ons kantoor zal dit beleid herzien, naarmate het wettelijk kader verder wordt uitgewerkt.